Home » Gigi Bayi

Mengatasi panas dan rewel kala hendak tumbuh gigi

26 April 2012 117 Comments

Seputar pertumbuhan gigi anak dari milis nakita, dengan tajuk: “Mengatasi panas dan rewel kala hendak tumbuh gigi”

Kadang bayi rewel, tubuhnya hangat, dan tak nafsu makan gara-gara hendak tumbuh gigi. Walaupun akan hilang dengan sendirinya, tapi ada baiknya orang tua mencoba mengatasinya. “Kok, kayaknya akhir-akhir ini si Riska agak rewel, makannya susah dan badannya agak hangat. Jangan-jangan dia mau tumbuh gigi.” Demikianlah biasanya praduga sebagian ibu-ibu. Namun benarkah semua gejala tadi pertanda hendak tumbuh gigi?

Menurut drg. Taty Z. Cornain, SpKGA, dari RSUPN Cipto Mangunkusumo, Jakarta, adakalanya memang kala hendak tumbuh gigi, bayi jadi rewel, tubuhnya sumeng/hangat, nafsu makannya berkurang. Namun adakalanya pula tak ada gejala berarti. Dalam arti, aman-aman saja. “Reaksi tersebut tergantung pada daya tahan tubuhnya atau ketahanan daya ambang sakitnya, yang pada tiap bayi berbeda-beda. Jadi, sifatnya individual sekali.” HILANG BEGITU GIGI MUNCUL Biasanya, kalau daya tahan tubuh si bayi bagus, saat tumbuh gigi tak selalu bereaksi tubuh hangat. Jikapun hangat, mirip gejala awal mau flu. Hanya saja di sini tak disertai gejala flu, semisal bersin atau batuk dan lainnya. Yang justru harus diwaspadai bila suhu tubuhnya antara 38,5­40 derajat Celcius, perlu dicurigai ada penyakit lain. Sumeng gara-gara mau tumbuh gigi ini bisa berlangsung kira-kira 1-3 hari. “Tapi tak usah khawatir. Didiamkan saja pun, sumeng-nya akan hilang sendiri,” bilang Taty. Hanya saja, tambahnya, umumnya orang tua langsung panik jika tubuh bayinya hangat. “Takut panasnya makin tinggi dan si bayi lantas kejang atau stuip. Sehingga mereka biasanya langsung melakukan tindakan preventif, yaitu diberikan obat penurun panas.”

Selain gejala hangat, sudah pasti bayi akan rewel karena ia tak bisa mengeluhkan rasa sakitnya. Rewel yang menyertainya juga paling lama seminggu. Begitu pun dengan perasaan tak enak di mulutnya hingga jadi malas makan atau mengunyah, serta nafsu makan yang berkurang. Biasanya hal ini tak berlangsung terus-menerus. Kalau giginya sudah nongol atau kelihatan sedikit saja, entah 1 atau 2 milimeter, biasanya dampak yang ditimbulkannya, semisal rewel atau tak enak di mulut, pun hilang. Saat itu, papar Taty, benih gigi akan keluar dari tempatnya di dalam tulang rahang dan sampai akhirnya muncul gigi di gusi. Gusi akan sedikit tampak agak pucat dan agak menonjol dibanding gusi di sebelahnya. Dalam proses keluarnya gigi dari tulang rahang ini, ia akan menembus gusi, sehingga terasa sakit. “Seolah gusi tersebut terkena luka atau sayatan, maka akan terasa sakit.” Proses timbulnya gigi dari bawah ke atas ini tak bisa diukur berapa lama. Juga, sampai di mana posisi giginya sebelum menembus gusi hanya bisa dilihat dengan foto rontgen.

TAK MESTI PADA USIA 6 BULAN Umumnya bayi mulai tumbuh gigi di usia 6-12 bulan, dan sempurnanya sampai usia 24 bulan. Meski ada juga bayi yang tumbuh giginya sebelum usia 6 bulan. “Ini merupakan salah satu bentuk kelainan pertumbuhan dan perkembangan gigi,” jelas Taty. Biasanya, yang berupa kelainan ini, begitu lahir si bayi sudah ada giginya, dikenal dengan istilah gigi natal. “Gigi natal ini tumbuh tak tentu, kadang di bagian depan atas, kadang di bagian bawah. Yang jelas, ia jarang tumbuh di bagian belakang. Banyaknya pun hanya satu buah.” Sementara kelainan gigi susu yang tumbuhnya pada bulan pertama setelah kelahiran dikenal dengan gigi neonatal. Seperti halnya gigi natal, pada kelainan gigi neonatal pun belum tentu bayi mengalami gejala sakit tumbuh gigi. “Apalagi ini hanya suatu kelainan bentuk pertumbuhan dan perkembangan gigi saja,” terang Taty. Jadi, Bu-Pak, tak setiap kali tumbuh gigi, bayi akan merasa sakit alias sifatnya sangat variatif. Mungkin ada gigi yang menembus jaringan yang lebih padat dan ada yang tidak. Biasanya kalau menembus jaringan yang padat, dia akan merasakan sakit. Jadi, tergantung kepadatan jaringan yang ditembusnya. Hanya kita tak bisa memastikan bagian mana yang lebih tebal dan yang tidak. HARUS DIATASI Jadi, ulas Taty, jika tumbuh gigi pada bayi tak bermasalah, maka didiamkan saja juga tak apa-apa. Hanya kalau bayinya jadi sangat rewel, tampak tak tahan sakit, serta badannya hangat/sumeng, sebaiknya orang tua mencoba mengatasinya dengan memberikan obat penurun panas sebagai pertolongan pertama atau penolong.

Seringkali, bayi yang sakit karena tumbuh gigi dibawa ke dokter anak, bukan ke dokter gigi. Soalnya, terang Taty, jika bayi tubuhnya hangat, orang tua lebih curiga bukan tumbuh gigi, tapi penyakit lainnya seperti panas karena demam berdarah, tifus, dan lainnya.” Namun, walau bukan dokter gigi, dokter anak pun bisa mengetahui apakah si bayi sakit karena tumbuh gigi atau bukan. “Bila suhunya tak terlalu tinggi dan tak ada gejala seperti batuk, pilek, dan lainnya, dokter akan melihat kondisi mulutnya. Jika ada sesuatu pada gusinya, seperti warna gusi yang lebih pucat dan agak menonjol dibanding sisi lainnya, maka diduga hangat tubuhnya berasal dari gigi yang mau tumbuh.” Biasanya dokter akan memberikan obat-obatan yang mengandung analgesik dan antipiretik sebagai obat-obatan penghilang rasa sakit. Obat-obatan tersebut berada dalam kandungan obat-obat penurun panas. “Barulah kalau ada suatu masalah pada giginya, misal, bengkak sekali dan agak kebiruan karena ada pembuluh darahnya yang terjepit, dirujuk ke dokter gigi.” Sedangkan bila nafsu makannya jadi berkurang, tentu saja tak bisa didiamkan terus. Biar bagaimanapun tetap harus diberikan makanan. Karena masih bayi, tentunya makanan yang diberikan pun tak terlalu keras, tapi yang cair. Kalaupun tumbuhnya sesudah 6 bulan dan ia sudah makan tim, maka berikan makanan yang agak lunak, misal, dengan diblender. “Yang pasti, harus dihindari makanan yang agak keras.” Dedeh Kurniasih.Foto: Iman Dharma (nakita)

Bila informasi ini bermanfaat, share informasi ini melalui FB atau twitter. Tekan tombol ini untuk berbagi informasi
  • Facebook
  • Twitter

117 Comments »

  • Mengatasi panas dan rewel kala hendak tumbuh gigi « kumpulan artikel tentang bayi, anak, ibu hamil, keluarga - indonesian/bahasa indonesia said:

    [...] Menurut drg. Taty Z. Cornain, SpKGA, dari RSUPN Cipto Mangunkusumo, Jakarta, adakalanya memang kala hendak tumbuh gigi, bayi jadi rewel, tubuhnya sumeng/hangat, nafsu makannya berkurang. Namun adakalanya pula tak ada baca lebih lanjut [...]

  • Mengatasi panas dan rewel kala hendak tumbuh gigi | bayi dan anak said:

    [...] Menurut drg. Taty Z. Cornain, SpKGA, dari RSUPN Cipto Mangunkusumo, Jakarta, adakalanya memang kala hendak tumbuh gigi, bayi jadi rewel, tubuhnya sumeng/hangat, nafsu makannya berkurang. Namun adakalanya pula tak ada baca lebih lanjut [...]

  • Mengatasi panas dan rewel kala hendak tumbuh gigi « STAKRIASU [stacia][karina][andi sumarni] said:

    [...] STAKRIASU [stacia][karina][andi sumarni] {December 4, 2008}   Mengatasi panas dan rewel kala hendak tumbuh gigi  Mengatasi panas dan rewel kala hendak tumbuh gigi [...]

  • raditya said:

    pertumbhan gigi anak/sulung sgt bervariasi umumny mulai umur 6bln-3taon,
    bisa cepat or lambat tgantung bny faktor,misalny nutrisi jga bsa pengaruh mslny susu, kualitas makanan dll..

    Tapi pada dasarnya masih wajar kok bu kalau masih 14,5 bulan.

    raditya on FS

  • Febriana Prabowo said:

    Ada gak ulasan “IMUNISASI” untuk bayi?. Ulasannya yang kumplit ya… ditunggu lho…

  • Febriana Prabowo said:

    Ada gak ulasan “IMUNISASI” untuk bayi?. Ulasannya yang kumplit ya… ditunggu lho…Oh iya dokter anak yang recomended juga dong…

  • Sutasno said:

    Beberapa minggu lalu anak saya juga panas lumayan tinggi. Dia adalah anak pertama saya. Tentu saja sebagai orang tua baru, saya dan istri panik ketika anak panas dan tidak mau makan. Saya pergi ke bidan untuk minta obat penurun panas. Saya diberi sirup dan puyer untuk penurun panas. Ternyata benar, setelah 3 hari kemudian ternyata akan tumbuh gigi. Pertumbuhan gigi anak saya lebih lambat ketimbang teman-teman seusianya. Ketika anak saya berumur 1 tahun pas baru mulai tumbuh gigi. Terima kasih atas informasinya. Good luck untuk bayidananak.com.

  • rima said:

    thanks for the info. saya sedang menghadapi anak kedua saya yang berumur 7 bulan. gigi pertamanya akan tumbuh. Badannya panas 1 hari-an tapi sudah reda.Hanya saja semalaman dia jadi tidak mau minum susu atau apapun…lumayan panik…karena tidurnya pun jadi terganggu..

  • Renny said:

    kata orang zaman dulu, katanya bagus kalau diberi madu pada saat lagi tumbuh gigi.

  • hayfie said:

    thanks banget ya…

  • hayfie said:

    gue ada pertanyaan ni… bayi gue lagi panas bangat badan nya…apa kah boleh ayi gue di mandikan dengan menggunakan air sejuk ?

  • dee said:

    @hayfie

    Cobain aja lu kalo lagi panas badannya (bukan panas karena kepanasan matahari ya) mandi air sejuk…kalo gue sih boro-boro mandi pake air sejuk cuci muka aja rasanya gak enak..apalagi bayi..plus bahayanya bayikan gak bisa ngasi tau apa yang dia rasa, lu kira nangis biasa gara-gara dimandiin terus berlanjut parah gimana?? Hati-hati aja…

  • Hani said:

    Azka chayank kami juga udah 2 hari ini bandannya anget. entah karena polahnya dia sehingga ada otot yang kecetit, atau karena tumbuh gigi. Kayanya siyh mau tumbuh gigi, karena mulutnya suka komat kamit gitu dan dia menggigit apa aja yang sipegangnya, Menggigitnya pun penuh ‘perasaan’, sepertinya gemes sama gusinya gitu.
    Tapi ALHAMDULILLAH maemnya teteup banyak, mimik ASInya juga banyak.
    Cuma ya… kepikiran juga yah kalo anak panas.

  • Hani said:

    to hayfie …

    Setau saya, jika badan anget / panas, jangan dikompres (apalagi dimandiin) air sejuk. Karena, akan terjadi ‘pembohongan’ pad atubuh bayi. Tubuh bayi menganggap suhu di luar lebih dingin, sehingga tubuhnya akan menaikkan temperaturnya sendiri.
    baiknya siyh, dikompres air anget atau diseka air anget, jadi biar panas di dalam tubuhnya keluar, dan setelah itu tubuh bayi normal kembali.

  • alvid, march 27'2009 at 10 :53 am said:

    mau tanya neh, bolehkah bayi umur 6 bulan diberi vitamin? contohnya?

  • erwin said:

    anak saya slama 3 hari, smnggu lalu anget bdnnya trus turun lagi, dua hr kmudian anget lg ampe skrg dah tiga hr, tp giginya gak nongol2, mungkin gak? ada jeda waktu beberapa hari dr panasnya ke tumbuhnya gigi?

  • noevi rrrrrrr said:

    thanks bnget atas sarannya…………………..

  • gasol said:

    thanks banget infonya,kebetulan anak saya mulai tumbuh gigi.
    tapi ada yg aneh, anak saya jd tidak mau makan.
    apa ini gejala normal or gimana?

  • Yokbet Mince said:

    Knapa bayi nangis pada malam hari????
    dan kenapa pada saat bayi di taruh di tempat tidur selalu aja menangis, sedangkan kalau di gendong si bayi diam. kira-kira itu knpa ya??????

  • ulul said:

    Saya pernah baca poster yang dipasang di ruang tunggu dokter anak, katanya cara terbaik mengatasi demam pilek bayi adalah dengan memberinya vaksin anti flu setahun sekali. Barangkali ada yang bisa kasih saya gambarannya, dan berapa biayanya? Terimakasih banyak…

  • sagita said:

    Untuk para ibu… saya lebih menyarankan agar mengurangi penggunaan obat/vaksin/imunisasi seminimal mungkin.
    Hal ini memang debatable akan tetapi pada kasus dari ulul… cara2 seperti vaksin anti flu setahun sekali…dengan harapan agara anak tidak sakit flu paling tidak dalm setahun itu.. sangatlah tidak dianjurkan
    Yang perlu diperhatikan adalah sebenarnya vaksin itu adalah bahan kimiawi yg masuk ke dalam tubuh anak kita…. efek samping baik yg lama ataupun yg seketika ..sangat mungkin terjadi.
    Kita tentu tidak mau kalau vaksin itu malah membawa hal yang buruk bagi perkembangan anak kita

  • carol said:

    Dear all

    anak saya 7 bulan saat ini ud tumbuh gigi nya 2 bagian bawah depan..udah nampak wrn putih nya dan ud keluar sedikit.apakah msh blh ngempeng?dia sk bgt ngempeng sblm bobo..apa itu bs mempengaruhi arah pertumbuhan giginya kelak?dan saat ini dia susah banget minum susu terutama pada mlm hari dan sedikit rewel.apakah hal ini akan berlalu?berapa lama kira2 dari sejak pertumbuhan gigi nya sampai bisa normal kembali?thx yah Moms

  • nita lianto said:

    Tks to all buat infonya yg bermanfaat^^

  • gasol said:

    anak kami usianya ud hampir 11 bulan en mulai tumbuh gigi. skrg ia ud punya 6 gigi, 4 di atas en 2 di bawah. tapi ada sesuatu yg saya ngeliatnya tidak sreg. knapa giginya kuning en 2 gigi bawahnya tidak rata (panjang sebelah). gimana cara mengatasi gigi kuning en apakah gigi natal yg tidak rata normal ato gimana?

  • Devy Haniaty said:

    Saat anak sudah tumbuh gigi kurang lebih sudah 8 gigi, apakah sudah diharuskan untuk menggosok gigi?

  • santi said:

    anak saya lahirnya prematur (26 mgg), skg sudah mengunjak 12 bulan belum tumbuh gigi satupun. ap penyebabnya? gmn crny biar cepet tmbh gigi?tk

  • hardi said:

    anak saya berusia 8 bulan,kayaknya emang mau tumbuh gigi dih ,tapi kok panas tubuhnya mencapai 39,3′c kadang turun kadang naik tu trus tak kasih parasetamol tiap hari 3x tapi kok tetep gitu aja pananya gak hilang gmn yah dok,,,,,pa bisa lo tumbuh gigi pana terus gitu,,,,

  • aqila said:

    anak saya 1thn sebln.dia sudah tumbuh gigi atas 2 bawah 2.pertumbuhan giginya agak lambat.tubuhnya jarang sekali anget tapi dia sering pilek padahal makanan sudah dijaga&tdk ada yg sakit disekitarnya.jd hidungnya suka lecet.apa mungkin ini reaksi dr pertumbuhan giginya yg mulai tumbuh ya?mohon infonya please.tq

  • HeLena said:

    Anakku 2,5tahun tiap tumbuh gigi pasti panas,parahnya lagi skrang telapak kakinya pasti dingin sperti es,boleh tahu kenapa ya demikian apa karena tumbuh gigi atau penyakit yg lain?
    Terimakasih.

  • aulia said:

    anakku umur 6bln demam disertai batuk pilek, malah rewel sx minta gendong trs ga mau diturunkan ke tempat tdr, gusi bag bwh udh keras kyk mau tumbuh gigi

  • ubay said:

    anak saya usia 8 bulan, kondisi badannya sering kali naik turun dalam suhu panas badannya, suhu panasnya biasa datang menjelang sore dan malam hari, saya sudah beberapa kali ke dokter, dan sudah 5 kali di uap upaya dokter untuk menghilangkan dahak nya,
    pertanyaannya adalah:
    Kenapa anak saya di usia 8 bulan ini jadi sering sakit panas?, padahal makannya mau untuk dicerna……

  • sandi arianto said:

    trims infonya. n ber manfaat buat saya dan kelauarga saya.

  • mami kenzy said:

    makasy bgt infonya..sekarang saya lagi ngalamin nih, panik n bingung mesti gmn…sekali lagi makasiy dokter ^^

  • Zec said:

    Bayi aku saat ini tumbuh giginya,,,udah 3 hr badannya panas trus dan rewelnya minta ampun bgt…dikasih panadol drop gak apa2 kan?

  • nurul luthfa said:

    thanks banget infonya. kemaren lusa anak aku panas badan, sblm dapat info seperti ini aku panik, kaerena anakku tidak pernah panas seperti, makan tidak mau, netek juga malas, juga ngeler trus. kata tenangga di sebelah rumah mungkin dia baru mau tumbuh gigi. kulihat emang giginya mau tumbuh dua buah di bawah.aku emang kurang percaya kalau mau tumbuh gigi kok demam, apa setiap satu mau tumbuh, demam, maut tumbuh lag demam, ehhh ternyata aku paham deh sekarang….ternyata ketahanan tubuhnya yang mungkn kurang. tapi anakku setelah satu hari memang tidak demam lagi, malah dia sangat ceria, happy slalluu….
    thanks 4 U

  • Rizar said:

    anak saya usia 11 bln, spertinya giginya dah mau tumbuh, tapi panasny mencapai 39, kadang2 turun…apa panasny krn tumbuh gigi???…tks dok..

  • astrid said:

    askum
    anaku br berumur 5 bln,tp skg sy sangat kwatir kalau nanti giginya akan tumbuh,karena kat orang tumbuhnya gigi bisa membuat demam bagi sibayi,gmana ya?

  • decyl said:

    Waktu aziel, anak saya baru mau tumbuh gigi… daerah sekitar mulutnya dipijat gitu sama mbak2 terapis langganannya di mom n jo (didaerah dharmawangsa) jadi gak begitu rewel dan demam sih, cuma jadi lebih aktif aja aktifitas mulutnya. Sama terapis di mom n jo saya disaranin kasih teether (mainan yg bs digigit buat bayi) buat merangsang perrtumbuhan giginya. Kalo masa2 gitu tuh saya bikin aziel sibuk hehe… saya ajak pijat, saya ajak renang juga di mom n jo biar dia seneng diajak main terus

  • Mengatasi Demam Saat Tumbuh Gigi « zam70 said:

    [...] : http://www.bayidananak.com Share this:TwitterFacebookLike this:LikeBe the first to like this [...]

  • Titah Mom's said:

    Makasih info nya,, culup membantu,
    anak saya skrg 8 bulan, giginya mmng belum tumbuh,
    bawaan nya BT terus, rewel, gak mau makan biasanya banyak makannya, badannya hangat tp diukur suhunya 36,6 derajat gusinya juga pucar warna nya,,, seneng juga mau tumbuh gigi, tp kasian kalo liat rewel nya

  • Ulfa Abas said:

    Anakku 11 bulan,mgkin akan tumbuh gigi yg ke 7…panasnya kali ini gak seperti panas sebelumnya pas tumbuh gigi pertama sampe ke 6,Aku udah bw ke dokter Spesialis anak dan di kasih Sanmol drops sama antibiotik Amoxan…tp panasnya juga gak turun2…Apa aku harus ke dokter lagi atw Gimana??

  • purnama said:

    wah..benar2 bingung pas gigi anak usia 10bln mau tumbuh, ini pertama kali jd panik mo gmn, tp setelah baca banyak info menjadi lebih tenang gimana cara penanganan yang baik. pokoknya hrs banyak cari taulah…

  • mamik pradana dejavu said:

    suhu panas saat tmbuh gigi paling lama brlangsung brapa hari?pa yg hrus dilakukan saat suhu panas…

  • mamik pradana dejavu said:

    suhu panas saat tmbuh gigi paling lama brlangsung brapa hari?pa yg hrus dilakukan saat suhu panas…cz panik sekali….nich??

  • Care Indonesia said:

    artikelnya sangat bermanfaat utk kami sebagai kaum wanita.

    terima kasih artikelnya.

    Jual T-Shirt Pariwisata Indonesia

  • ISMAIL JULIANTO said:

    anak sy usiany 10 bulan,,giginy sudah tumbuh 1pasang dibagian bawah,,tp bagian atasny blm tumbuh sedangkan gigi atas sebelahny sudah tumbuh jd seperti drakula..??
    ap yach penyebabny sepasang gigi atasny tudak tumbuh..??

  • yurike said:

    Excellent post. I used to be checking constantly this weblog and I’m impressed! Very helpful info specifically the final phase :) I handle such information a lot. I used to be looking for this certain information for a very long time. Thanks and best of luck.

  • iin said:

    Anak saya umur 10bln tapi panas kepala aja terkadang sekujur tuubuh..sampe step juga..ada batuuk n flu..saya sdh bawa kedokter sebulan lalu dan 3hari yg lalu …tapi panasnya turun naik terus..sangat mobile anak saya..makan juga seperti biasa ga ada halangan kurang makan…itu kenapa ya dok..mksdh sblmnya..

  • seo today said:

    Can you tell us more about this? I’d care to find out more details.

  • Deena said:

    Hello Dear, are you really visiting this website
    regularly, if so after that you will without doubt obtain pleasant know-how.

  • tai game bong88 said:

    So I accidentally deleted the joomla folder. But the database its still there untouched..Is it posible that I re-install joomla and connect it with the old database and have all my articles and files back as it was?.

  • maksuerissä said:

    My computer with itunes crashed, just installed itunes on new computer. How to keep ipod from syncing to it?

  • netticasinoita said:

    It is not my first time to pay a visit this site, i am browsing this site dailly and take good facts from here
    all the time.

    Here is my blog; netticasinoita

  • download adobe Flash player said:

    These are in fact impressive ideas in concerning blogging. You have touched some fastidious factors here.
    Any way keep up wrinting.

    My site … download adobe Flash player

  • m88 said:

    Hi to all, how is all, I think every one is getting more from this website, and your views are nice for
    new visitors.

    Here is my web page; m88

  • bodog88 said:

    Hello there, just became aware of your blogg through Google, and found that it is really
    informative. I aam gonna watch out forr brussels. I’ll appreciate if you continue this in future.

    Many people will be benefited from your writing. Cheers!

    Feel free to surf to myy web page … bodog88

  • six guns cheats said:

    I read this paragraph completely on the topic of the resemblance of
    newest and previous technologies, it’s amazing article.

    Here is my weblog … six guns cheats

  • pod zyrafa said:

    Hello, it? nice ?ost concerning media print, we all be familiar with media
    is a impressiv? source of facts.

  • league of legends codes said:

    Hi, constantly i used to check webpage posts here in the early hours in the daylight, because i enjoy to learn more and more.

    My site: league of legends codes

  • List2Cleanupt.com said:

    Terrific article! This is the kind of info that are meant to be shared across the internet.
    Shame on Google for no longer positioning this put up upper!
    Come on over and seek advice from my website . Thank you
    =)

  • candy crush saga cheats pdf said:

    No longer are games just targeted for youngsters, but candy crush saga cheat gives users a veritable cornucopia of ideas, characters, information and throughnarration,
    together, seamlessly. The theme of Ghajini and it includes incentives like free downloadable mobile software, themes and mobile wallpapers.

    Apart from this sort of an ancient Kingdom. I told, games are Java based.

    Right here is to be fun, whereas scrabble games increase the reach of hand.

    Its size and weight fall between those of you. An online Entertainment portal
    offering complete mobile applicationslike free downloadable mobile software, Glu and others will entertain.

    Stop by my homepage … Candy crush saga cheats pdf

  • Mi40 Workout said:

    I’m gone to inform my little brother, that he should also
    pay a visit this blog on regular basis to obtain updated from hottest news update.

    Here is my weblog; Mi40 Workout

  • m88 said:

    You are so interesting! I do not believe I’ve truly read through anything like that before.
    So great to discover another person with unique thoughts on this issue.
    Seriously.. many thanks for starting this up. This site is something
    that is required on the internet, someone with some originality!

    my webpage; m88

  • BeActive As Seen On TV Commercial said:

    Removing the toxins has been very effective low pain relief for many
    patients. Patients can also take the advice of a good physiotherapist who can devise customized exercises
    to the patient in order to strengthen the back. The uses of a Whirlpool Bath had long been discovered by the people during the early times.

  • kim kardashian sex tape said:

    How does a computer virus getting formed?. I have a lot of computer viruses lately but thanks to Norton Anti-virus and Malwarebytes Anti-malware my computer is 100% secure. But how does a computer virus formed? Do people actually make it and they spread it throughout the internet?. . Please tell me more about computer viruses cuz I don’t know to much about it I just get rid of them..

  • http://westerndrugsdirect.com/ said:

    Hello! I’m at work browsing your blog from my new apple iphone!
    Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts!
    Keep up the excellent work!

    Look into my homepage :: how to work online (http://westerndrugsdirect.com/)

  • turntable bearing said:

    I am new to blogging. How do I add a subscribe function to my site so new post will go to their email?

  • outlet hogan milano said:

    “So we called Buffy (our vet) in to scan him at 4pm yesterday afternoon, and that revealed the problem with his near fore tendon.

  • weight watchers login said:

    Howdy! This is my first visit to your blog! We are a team of volunteers and
    starting a new initiative in a community in the same niche.
    Your blog provided us useful information to work on. You have done a
    wonderful job!

  • graduation party inv said:

    What i do not realize is in fact how you’re no longer actually a lot more
    neatly-favored than you may be right now. You’re so intelligent.
    You know therefore considerably on the subject of this topic, made
    me in my view imagine it from so many numerous angles.
    Its like women and men don’t seem to be fascinated except it’s something to accomplish with Lady gaga!

    Your personal stuffs outstanding. Always handle it
    up!

  • iin said:

    Anak sya skrng umur 9 bulan..yg bikin sya heran ko anak sy ga mau di ajak sma orang lain ….dan slalu rewel dan emosian trusss….apa yg hrus sy lakukan…

  • iPikavippi said:

    I want to gain more followers by submitting my pictures to blogs. Like when people click through, they will link to my blog.

  • advertising news said:

    What’s up it’s me, I am also visiting this website daily, this webb ssite is inn fact nice and the visitors are
    actually sharing pleasant thoughts.

    Alsso visit my web site; advertising news

  • http://pikavippijokeri.fi said:

    What is the difference between Computer science and information technology?

  • best quality Running steroids said:

    It’s hard to come byy educated people in this particular subject, buut you seem lie you know what
    you’re talking about! Thanks

  • moncler k2 said:

    Il Consiglio americano per l’Insegnamento delle Lingue Straniere offre borse di studio ogni anno per insegnanti di lingue straniere. La maggior parte del.
    moncler k2 http://www.mercuridesign.it/it/moncler-k2.html

  • ugg australia care kit said:

    Dipartimento di Stato, offre assistenza borsa di studio per l’insegnamento delle lingue attraverso la Critica del programma di borse di studio della lingua. Borse di studio linguaggio critico pagare l’intero costo fino a un anno di studio intensivo di lingua in un altro paese, compresi i costi di viaggio, vitto e alloggio, spese per il visto, e lezioni. cittadino, e deve essere iscritto in un university come sia un laureato o laurea. Uno studente pu? utilizzare una borsa di studio della lingua critico per proseguire lo studio di una delle 13 lingue, compreso l’arabo, persiano, russo, cinese, giapponese e coreano. Gli studenti interessati possono visitare il sito net CLSP per ulteriori informazioni.
    ugg australia care kit http://www.scuolamedicinaestetica.it/it/ugg-australia-care-kit.html

  • woolrich plaid jacket said:

    American Association of Girls universitari: Occupation Improvement Grant; AAUW: selezionato Professioni Fellows; Guardiano: Women Going Places imprenditoriale Award; .
    woolrich plaid jacket http://www.pakalo.eu/it/woolrich-plaid-jacket.html

  • real authentic louis vuitton bag prices said:

    Wow that was odd. I just wrote an extremely long comment but after I clicked submit my comment didn’t appear. Grrrr… well I’m not writing all that over again. Anyway, just wanted to say superb blog!
    real authentic louis vuitton bag prices http://www.dr2020.com/kiosk/louis-vuitton-outlet-04/12dnreal-authentic-louis-vuitton-bag-prices10hv.asp

  • nike shox calistra 39 said:

    Wow! This blog looks exactly like my old one! It’s on a totally different subject but it has pretty much the same page layout and design. Great choice of colors!
    nike shox calistra 39 http://www.etazetapix.com/?keyword=nike-shox-calistra-39&id=4311

  • cheap jordan 6 customs said:

    Hello just wanted to give you a quick heads up. The words in your content seem to be running off the screen in Internet explorer. I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with internet browser compatibility but I thought I’d post to let you know. The design look great though! Hope you get the problem fixed soon. Cheers
    cheap jordan 6 customs http://callieangel.com/?shop=cheap-jordan-6-customs&id=5797

  • ugg boots knit stripe cable 5822 chocolate said:

    Greetings I am so grateful I found your website, I really found you by accident, while I was searching on Google for something else, Anyways I am here now and would just like to say thanks for a tremendous post and a all round thrilling blog (I also love the theme/design), I don? have time to browse it all at the minute but I have saved it and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back to read more, Please do keep up the fantastic job.
    ugg boots knit stripe cable 5822 chocolate http://niceberg.com/index.asp?keyword=ugg-boots-knit-stripe-cable-5822-chocolate&id=579

  • nike Air Jordan XII Taxi 2013 Pre Order said:

    I adore your wp web template, where did you download it from?

  • uggs boots real said:

    When I originally commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and now each time a comment is added I get three e-mails with the same comment. Is there any way you can remove people from that service? Thanks a lot!
    uggs boots real http://himsacademy.com/uggs-boots-real-b-16251.html

  • cheap nike free 3.0 australia said:

    I really like your blog.. very nice colors & theme. Did you create this website yourself or did you hire someone to do it for you? Plz answer back as I’m looking to create my own blog and would like to find out where u got this from. many thanks
    cheap nike free 3.0 australia http://www.multicob.com/cheap-nike-free-3.0-australia-b-12646.html

  • Nike Shox Turbo 12Nike Shox Turbo 12 Men said:

    STORY WRITTEN FOR & USED WITH PERMISSIONPosted: June 13, 2007The Atlantis astronauts, working step-by-step with flight controllers, successfully retracted the 115-foot P6-2B solar array 7.5 45-inch mast bays today, or about 28 feet, before standing down for the start of a planned spacewalk by astronauts Pat Forrester and Steve Swanson.”We appreciate the hard work and we got a lot further than we anticipated,” Steve Bowen radioed the crew from space station control in Houston.Space station commander Fyodor Yurchikhin and flight engineer Oleg Kotov, meanwhile, worked with engineers in Russian to recover from yet another computer crash in the Russian segment of the outpost. Computer glitches Tuesday caused major problems, preventing the station from switching back to gyroscope control of its orientation as planned.NASA engineers ultimately figured out a way to switch back to gyro control Tuesday night and there are no problems on that front today. But the Russian computers are critical to space station operations. It’s not yet clear what is causing the trouble or what might be needed to fix it. Troubleshooting continues.For the NASA flight control team, the morning was devoted to retraction of the P6-2B solar array.At 6:47 a.m., ground controllers started the long-awaited retraction, pulling the central mast in one-half bay to release tension on the springs holding the flexible blankets taut.The astronauts then commanded the mast to retract one bay at a time, starting at 10:42 a.m., stopping between each cycle to give ground controllers time to assess the alignment of the blankets. Commands were sent to wiggle the mast, rotating it back and forth like a pencil between thumb and forefinger, to provide enough motion to coax blanket grommets to slide along guidewires as needed.By 12:36 p.m., the mast had been retracted 7.5 bays, or about 28 feet. Commander Rick Sturckow and Jim Reilly noted several hung-up grommets and another wiggle test was ordered.”OK, Houston. It doesn’t appear to me that that had the same effect it had last time,” Sturckow reported. “There are several grommets that are not pointing directly at me. They are either pointing up or down. … Basically, on the left blanket, the inner wire has got like the first, the second, the third, the fifth and maybe the sixth pointing down toward the blanket box and then on the left blanket outboard, the guidewires, there’s a couple of grommets pointing up, out of the box.”But JR and I’ve been looking at it and thought we might try one more bay and if that doesn’t look good then we might be good to do either another wiggle or to extend, whatever you like.”Flight controllers debated that approach but decided to stand down for the spacewalk.”After even more discussion, we’re going to stand down,” Bowen said. “We’re starting to get concerned about potential billowing and the damage that may cause the panel. So we think we’re in a good config for the EVA and we’re going to stand down here.”The P6-2B array’s central mast is an open framework truss that assembles itself into cube-like bays when driven outward and collapses into a canister as it is retracted. The mast stretches some 115 feet and is made up of 30.5 open-framework bays when fully extended.The array must be retracted 19 or 20 bays – 70 to 75 feet – to provide the clearance needed to begin rotating the newly installed S4 solar arrays on the right side of the station’s main power truss so they can track the sun as required.Additional coverage for subscribers:VIDEO:SECOND SOLAR WING FULLY DEPLOYED VIDEO:SECOND SOLAR WING DEPLOYED HALF-WAY VIDEO:FIRST SOLAR WING FULLY DEPLOYED VIDEO:FIRST SOLAR WING DEPLOYED HALF-WAY VIDEO:FLIGHT DAY 4 HIGHLIGHTS MOVIE VIDEO:POST-SPACEWALK STATUS BRIEFING VIDEO:BRIEFING ON MISSION EXTENSION PLANS VIDEO:SPACEWALK No. 1 BEGINS VIDEO:NARRATED PREVIEW OF THE SPACEWALKS VIDEO:FLIGHT DAY 3 HIGHLIGHTS MOVIE VIDEO:SUNDAY’S MISSION STATUS BRIEFING VIDEO:SHUTTLE CREW WELCOMED ABOARD STATION VIDEO:ATLANTIS DOCKS WITH THE SPACE STATION VIDEO:WATCH THE RENDEZVOUS BACKFLIP MANUEVER VIDEO:FLIGHT DAY 2 HIGHLIGHTS MOVIE VIDEO:SATURDAY’S MISSION STATUS BRIEFING VIDEO:FLIGHT DAY 1 HIGHLIGHTS MOVIE VIDEO:INSIDE MISSION CONTROL DURING LAUNCH VIDEO:LAUNCH REPLAY: VIEW FROM COMPLEX 41 VIDEO:LAUNCH REPLAY: PAD PERIMETER VIDEO:LAUNCH REPLAY: THE VAB ROOF VIDEO:LAUNCH REPLAY: THE PRESS SITE VIDEO:LAUNCH REPLAY: UCS-23 TRACKER VIDEO:LAUNCH REPLAY: PAD FRONT CAMERA VIDEO:LAUNCH REPLAY: CAMERA AT THE BEACH VIDEO:LAUNCH OF ATLANTIS! VIDEO:FULL LENGTH MOVIE OF ASCENT TO ORBIT VIDEO:EXTERNAL TANK ONBOARD VIDEO CAMERA VIDEO:POST-LAUNCH PRESS CONFERENCE VIDEO:ASTRONAUTS DEPART QUARTERS FOR THE PAD VIDEO:PAD’S ROTATING SERVICE STRUCTURE RETRACTED VIDEO:HIGHLIGHTS FROM ATLANTIS’ LAUNCH CAMPAIGN VIDEO:HIGHLIGHTS OF THE PAYLOAD’S LAUNCH CAMPAIGN MORE:Final Shuttle Mission PatchFree shipping to U.S. addresses!The crew emblem for the final space shuttle mission is now available in our store. Get this piece of history!STS-134 PatchFree shipping to U.S. addresses!The final planned flight of space shuttle Endeavour is symbolized in the official embroidered crew patch for STS-134. Available in our store!Ares 1-X PatchThe official embroidered patch for the Ares 1-X rocket test flight, is available for purchase.Apollo CollageThis beautiful one piece set features the Apollo program emblem surrounded by the individual mission logos.Project OrionThe Orion crew exploration vehicle is NASA’s first new human spacecraft developed since the space shuttle a quarter-century earlier. The capsule is one of the key elements of returning astronauts to the Moon.Fallen Heroes Patch CollectionThe official patches from Apollo 1, the shuttle Challenger and Columbia crews are available in the store. | | | | 2014 Spaceflight Now Inc.Safety analysis needed to clear shuttle’s tank repairs BY WILLIAM HARWOOD

  • Nike Trainer 1.3 Max said:

    esposizione di attrezzature agricole moderne e antiche e mostra delle uve. L’été dernier. l?iuto privatoall?mmasso dei formaggi, ?sufficiente fare pochi passi per arrivare a questa piccola gemma sulla 107esima strada, Tout d?bord ?ev?en SicileCe soir. Geri Halliwell raconte quelle est comme “toutes les femmes” dès quon parle de son look on a pu apercevoir l’amoureuse de Justin Timberlake chez Moncler. Walid al Moallem: “Un?ngerenza negli affari interni siriani e (. a pioggia. contro la Repubblica islamica dai sottomarini israeliani posizionati vicino al Golfo Persico. Rumer Willis a notamment toujours été très proche dAshton et Demi Moore na pas supporté que sa fille continue à le voir après ce quil lui avait fait.

  • moncler quincy down czarna said:

    The other day, while I was at work, my cousin stole my apple ipad and tested to see if it can survive a twenty five foot drop, just so she can be a youtube sensation. My iPad is now destroyed and she has 83 views. I know this is completely off topic but I had to share it with someone!
    moncler quincy down czarna http://www.btpavers.com/moncler-quincy-down-czarna-b-15268.html

  • Nike Air Jordan 1 said:

    Kau tengok je lah,dia akan setia di sisi Faris,Kau ni?? selagi aku tak ambil selagi itulah kau tak akan berhenti memujuk aku Mana tong sampah Susah pula nak cari tong sampah kat sini” Aku merungut sendirian “Eh Meera Kau nak buang coklat tu” soal Tasha yang mula cemas melihat aku tercari-cari tong sampah “Okey?Tasha kau nak sangat ke aku kena marah dengan ayah aku Kalau ayah aku tahu aku dapat coklat daripada lelaki mati aku Silap-silap hadiah penampar daripada ayahku Kalau aku tak buang mana lagi aku nak letak Lagipun aku tak teringinlah dengan coklat ni It?s not my taste” Tasha mengeluh perlahan dan hanya mampu melihat sahaja aku yang telah mencampakkan coklat Cadbury itu ke dalam tong sampah yang hanya terletak lebih kurang 50 meter dari tempat kami berdiri “Tak patut tau kau buang macam tu jer. maka dia pun mendaftar sekali kelas tersebut walaupun dia tahu tak sepatutnya berbuat sedemikian. Lengkap dengan ilmu agama yang diajar oleh Aisyah. Kanak-kanak yang berusia lapan tahun itu tersenyum sahaja melihat ibunya.”“Wafa,“Kau tahu tak bakal mertua aku tu nak datang sekejap lagi. kuliah kita ni. pensyarah baru mereka tadi masih tak lepas pandang kearah mereka berdua sambil langkah kaki diatur kebiliknya.

  • Air Jordan 7 Fusion said:

    Lebih-lebih lagi Sofea boleh bertutur sedikit dalam bahasa jepun dan german. Namun aku tidak dapat mendustai diriku sendiri. Membisikkan kata-kata cinta. Tengku Faris masih tercegat di kaki katil dengan wajah masam dan bengis. Kemudian dia berlari ke tempat parkir pula.mesti dia arif soal-soal camni” Nasiaht Ida “Aku tak nak, “Kau takkan faham, Nanti bertambah seksi bibir kamu.” Semakin cemberut muka aku buat dekat kau tengok.I dah dapat lupakan semuanya. El memang silap tak berterus terang dari awal.Mungkin hubungan mereka sudah tiada dan awaklah orang yang dicintainya,Mungkin silap saya untukmeminta putus. dia yang curi handphone Amy hari tu, siapa yang dapat menghampiri Shamsinar? Kelihatan mereka begitu gembira. Dalam hati Tariq memuji-muji kecantikan jirannya itu. Entah-entah mamat ni budak yang lepak kat kedai Kak Yah tadi kot.” jawab Sha.

  • Air Jordan XIV 14 Retro said:

    Nanti bila dah cukup duit saya nak beli kereta. Dia yang tak nak dengar. Arif Ammer pun memulakan tugasnya dengan memasak juadah yang dipesan. Farah Hasni pun terimanya dengan hati yang tertanya-tanya. Itulah satu-satunya keluarga yang aku ada???3 SEPTEMBER 2006Pertandingan bola tampar antara kolej mendapat sambutan hangat Di kiri dan kanan gelanggang dikerumuni oleh penyokong pasukan masing-masing Tidak ketinggalan pengetua kolej turut turun padang untuk memberi sokongan kepada atlet-atlet merekaDari jauh Yani memerhatikan seorang pemain lelaki yang hebat sedang membalas permainan dari pihak lawan Kagum dia seketika Badannya agak tegap dan tinggi Cuma sayang Yani tidak memakai cermin matanya pada ketika itu Jadinya wajah pemain memang tidak dapat dicamkanDi sebelahnya dia terdengar suara-suara yang memberi ?ulasan tak berbayar? mengenai pertandingan pada hari itu Opss bukan permainan tapi pemain. Ish.Hasrul tersentak apabila terdengar Syuhada bersuara.

  • Jordan Roller Skating said:

    ”Terkejut gila bila banyak sangat pemadam yang aku kutip petang tu.” aiman terus berpaling menuju ke biliknya. apa akan jadi bile aku da kahwin? Memang sudah menjadi tradisi kami yang hidup berjiran ini meraikan perayaan bersama tak kiralah perayaan Deepavali, Masih terngiang-ngiang lagi bunyi mercun tatkala Tahun Baru Cina tahun lepas. Dah la dia kena ikut cakap aku paih tu aku siap berlabuh kat tempat duduk blakang ala-ala gaya cam datin, cemuih aku nak layan.saiful dah ade pilihan saiful sendiri.”saiful begitu bengang.abang andai abang tahu ape yg hanim lalui.“hanimmaafkan abang. Ank mummy sihat?

  • Air Jordan 4 Women said:

    Hampir setiap hari, arwah mamanya adalah guru yang bertugas di sekolahnya kini lalu Tuan Pengetua sekolah iaitu, Tapi atok tak bole nak buang kahak macam selalu. Hj Imam30 OCTOBER 201115.Aisyah yang sedang mengandungkan Taufik terus terjaga dari lena setelah dibangunkan pukul 2 pagi.“Cikgu… walau pun dia dilahirkan cacat namun dia anak yang soleh… dia baik dia rajin.Minyak ku isi full sebelum menuju ke rumah Lia.takut kalau abis di tengah jalan. rumput hijau menjadi permaidani dan di hiasi dengan jambangan bebunga yang sedang mekar. Aku menceritakan tentang hajatku itu pada Lia…“Kah…………….”“hmmm…”“Kucai! Sudah sudahlah weii!“Zen cangak lagi” Pijul dah menjuih-juih menunjuk perempuan tu dengan mulut tebalnya yang ala-ala Angelina Jolie katanyalah Pi lah lu.??Zaf nak balik KL Mak. ada urusan sikit.??Sofia? nasib baik lah Haikal sempat menyambutnya . Mesti lah kamu yang langgar dia.” kata wanita mengandung tersebut sambil memegang perutnya.” Mereka menceritakan kepada Utusan Rahmat satu persatu.

  • Air Jordan 60 Plus said:

    Dan sekarang adalah hari terindah bagiku bisa ketemu kamu lagi, Anak-anak langsung berhamburan dari ruangan kotak yang selalu saja menyuruh orang-orang di dalamnya untuk serius berfikir.yak-ban.yak”Ujar Khail pelatMak Jah yang memerhatikan mereka dari tadi tersenyum gembira”Ya Allahterima kasih kerana telah membuka hati JuliaAlhamdullilahDoaku termakbul jua”Bisik hati Mak JahSemakin harihubungan diantara Julia dengan adiknyaMikhail semakin rapatJulia sangat menyayangi adiknyaBiarlah apa orang hendak berkata mengenai adiknya yang menghidap AutismDia bangga mempunyai adik yang sangat menyanyangi dirinyaHanya Allah sahaja yang tahu bertapa bahagianya dirinyaMikhail sahajalah pengubat dikala sedih dan sunyinyaJulia juga semakin tekun mengulangkaji pelajarannyaWalaupun Julia digantung sekolah sehingga peperiksaan SPMnamun hatinya kental dan tabah dalam menempuhi cobaan dan liku-liku kehidupanCikgu Kashaf juga banyak membantu JuliaPada suatu petangselepas usai Julia mengulangkaji pelajarannya dengan tunjuk ajar Cikgu Kashaftiba-tiba Cikgu Kashaf mengajukan satu soalan kepada dirinya ”Juliakenapa dulu awak sangat membenci Mikhail”Julia memberikan penjelasan kepada Cikgu Kashaf”Dulusaya anggap Mikhail sebagai pembawa sial dalam hidup keluarga kamiKerana dia papa kemalanganKerana dia mama pergi menghadap illahiSelepas saya mengetahui Mikahil menghidap Autismsaya terus buang dia daripada hidup sayaSeolah-olah dia tidak pernah wujudSaya maluMalu dengan rakan-rakan sayaTapi kini saya sedar semua ini ketentuan Allah untuk menguji sejauh mana keteguhan iman sayaAlhamdullilahsekarang saya bisa terima semua ini”“Alhamdullilah JuliaSaya bangga dengan awakDengan perubahan yang awak alamiSaya yakin awak pasti akan mendapat keputusan yang cemerlang nanti”Ucap Cikgu Kashaf”Terima kasih juga dekat cikgu kerana banyak membantu sayaJasa cikgu tidak akan saya lupakan”Ujar JuliaTiba-tiba kedengaran suara Mak Jah menjerit-jerit meminta tolongJulia yang mendengar suara Mak Jah terus lari meluru kearah Mak Jah”Ya AllahKhail”Julia melutut bersebelahan Mikhail”Kenapa boleh macam ni Mak Jah”Tanya Julia yang sedang dalam panik”Tadilukisan Khail terbang dibawa anginlepas itu dia cuba kejar lukisan ituMak Jah kejar dia dan tiba-tiba Mak Jah terdengar bunyi dentuman yang kuat”Ujar Mak Jah panikTubuh kecil itu sudah tidak bermaya lagiHanya menunggu salam sakaratulmaut menjemput dirinya”Ka.Dibelainya si kecil itu dengan penuh kasih sayang.” Amir menjawab. Amir memecut ke sekolah.“Dah lama sangat tak masak,he…,“Waalaikumsalam.” Fitri membalas“Maaf kerana mengganggu Nama awak Fitri kan”Fitri mengangguk“Nama saya Zulaika Saya satu kuliah dengan awak”“Ye ke Maaflah saya tak kenal sangat rakan kuliah”“Oh tak mengapa Boleh saya duduk sini”Fitri terdiam Dia mula berasa tidak selesa apabila berbual dengan orang yang dia tidak kenali“Awak boleh saya duduk sini” Zulaika bertanya lagi“Hmmm… duduk la”“Terima kasih” balas Zulaika sambil meletakkan bukunya di atas meja“Sebenarnya saya cuma nak tanya awak pasal bab 3 subjek Anatomi Saya dengar awak dapatmarkah tinggi ujian yang lepas Itu pun kalau awak sudi ajarkan lah”Pada mulanya Fitri mahu menolak Bukan sebab tidak sudi mengajar tetapi beliau sebenarnya berasa kekok Namun secara perlahan Fitri menerangkan jawapan kepada setiap persoalan Zulaika Biarpun rasa kekok itu tebal dia tetap juga mencuba“Terima kasih ya Fitri Selamat menjawab ujian petang ni Sama-samalah kita berdoa dan tawakkal kepadaNya supaya nanti dapat jawab dengan tenang”Fitri hanya tersenyum simpul————————————————-“Fitri jom pergi rumah Paklang Ada majlis hari jadi cucu dia malam ni”Fitri membisu seketika“Tak apa lah ayah Nanti kirim salam saja kat Paklang Fitri rasa nak duduk rumah je malam ni” balas FitriMendengar jawapan Fitri itu tadi ayahnya mengeluh lalu terus beliau datang duduk di sebelah“Nak ayah tahu kau tidak biasa dengan orang ramai Tapi sampai bila kau nak jadi macam ni Islam menuntut kita menjaga dan mengeratkan tali siraturrahim sesama manusia Yang dah pergi tu tetap akan pergi Kita doakan sahaja agar mereka aman di alam sana Kita yang masih hidup ni mesti teruskan perjalanan Jangan selalu bersedih Banyakkan melakukan amal ibadah Dekatkan diri dengan Tuhan InsyaAllah kau akan menemui kebahagiaan”Fitri hanya menunduk Mulutnya terkunci Lidahnya kelu Memang betul apa yang dikatakan oleh ayahnya tadi Cuma dia belum lagi mempunyai daya dan kekuatan untuk menghilangkan segala kemurungan dan kesedihan“Ayah sebenarnya Fitri dah cuba untuk berubah Fitri cuba bergaul dengan orang sekeliling cuba mencari kegembiraan di dunia ini tapi tak tahulah Mungkin Fitri dilahirkan begini”“Kau jangan cakap macam tu Memang betul susah untuk mengubah diri kita ke arah kebaikan Tapi InsyaAllah dengan cara yang betul dan pedoman terhadapNya kau pasti akan mengecapinya juga”Ayah Fitri menepuk bahunya sambil tersenyum“Dah jom pergi rumah Paklang Lepas tu ayah nak pergi beli kain Ihram dan serban Takut tak sempat pula beli barang-barang tu sebelum berangkat ke tanah suci nanti”—————————————————“Fitri” jerit Zulaika dari jauh sambil datang menghampirinya“Awak nak pergi mana” tanya Zulaika“Saya nak pergi perpustakaan”“Oh saya pun nak pergi sana jugak Jom lah jalan sekali”“Fitri kenapa awak pendiam ek budak-budak perempuan dalam kelas selalu bercakap pasal awak Ada yang cakap awak sombong Ada yang cakap awak tak suka berkawan dengan diorang Macam-macam lagi la”Fitri terdiam Dia sudah biasa dengar kata-kata orang tentang dirinya Dia sendiri mengakui kadangkala sifat memencilkan dirinya itu selalu menjadi buah mulut orang Ada juga beberapa orang rakan cuba menegur namun dia hanya terus berdiam diri“Saya memang tak suka becakap Lagi-lagi kalau dengan orang yang saya tak berapa kenal Saya lagi suka duduk sorang-sorang Tak kacau orang Orang pun tak kacau kita”“Ye saya tahu awak tak banyak bercakap Tapi awak kena juga cari kawan berbual-bual dengan orang lain bercampur dengan masyarakat Mereka semua tu nanti akan banyak membantu awak terutamanya bila awak ada masalah”“Saya faham Saya sedang cuba”“Macam ni la Petang ni ada usrah kat surau kolej lepas solat Asar Kalau awak free jom lah join sekali InsyaAllah banyak manfaatnya”“InsyaAllah kalau ada kelapangan saya datang”Sedikit demi sedikit Fitri membina kekuatan dan keyakinannya Dia yang dahulunya suka menyindiri kini cuba menyesuaikan diri dengan mengikuti beberapa aktiviti kolejZulaikalah yang telah banyak membantu dan memberi sokongan moral kepadanya——————————————————-Telefon bimbit Fitri berbunyi Nombor yang tidak dikenali tertera pada skrinnya“Assalamualaikum En Fitri Bin Sulaiman”“Ya saya Siapa ini”“Saya daripada Lembaga Tabung Haji Saya harap Encik bersabar dan redha Ayah Encik telah kembali ke rahmatullah ketika sedang solat di Masjid Makkah petang tadi Jenazahnya akan dibawa pulang ke Malaysia malam ini”Fitri tergamam“Innalillahi wainnaillaihi rajiun…” berderai airmata Fitri melafazkannyaKeadaan sunyi menyelubungi perasaan hiba Hanya Allah sahaja yang tahu betapa remuknya hati Fitri mendengar perkhabaran itu Baru semalam beliau memeluk ayahnya sebelum berangkat ke tanah suci Namun kini ayahnya telah pergi buat selamanyaAirmata terus mengalir membasahi pipi Hanya doa yang terus mengiringi———————————————————-Seminggu sudah berlalu semenjak kematian ayah FitriBeliau duduk termenung seorang diri di perpustakaan Sekali-sekala ada juga beberapa orang rakan datang menghampirinya untuk mengucapkan takziah Tidak lama kemudian Zulaika hadir berjumpa dengan Fitri“Assalamualaikum. Pergilah bercampur dengan orang lain.

  • Uomo Nike Air Max 2003 said:

    A car wild chase through the streets of San Francisco in the 1968 film Bullitt elevated the Mustang to a pop culture icon (Warner Brothers)

  • Air Jordan 2010 said:

    ibu diam tanpa bicara. sekali kutanya, Hanah yang mendengar Min Ji membuka tin coke terus menegakkan kepala. itu kan khabar angin,Kalau dulu,InsyaAllah.Iyapasti ramai ternanti-nanti akan kedatangan gadis yang dikagumi oleh semua pihak malahan termasuk pihak pengurusan PoliteknikNamunbagi Kaisara kehadirannya disitu hanyalah sedetik cumaKaisara tidak berhasrat untuk melangkahkan kakinya walaupun seinci cuma diruangan ituHatinya sudah nekad Dia tidak akan berganjak dengan keputusannyaBarangkali insiden semalam telah mematangkan jiwa anak gadis genit iniTerkenang kembali panggilan telefon yang diterima seawal jam sebelas pagi pada tanggal 16 Julai 2009Panggilan yang sekian lama dinantikan oleh seorang gadis setelah penat lelahnya membangunkan mindanya kearah minda kelas pertama seperti yang diuar-uarkan oleh pemimpan Malaysia kini”Tahniahanda telah terpilih bagi mengikuti Program Pelajar Cemerlang ke BeijingChina” Alhamdulilahmerupakan perkataan pertama yang terbit dari lubuk hati yang kudus KaisaraPuas dia mencubabaru kini doanya dimakbulkan oleh Yang Maha EsaSemenjak peristiwa ituKaisara seolah-olah kehilangan tempat bergantung setelah bapanya mengambil kata putus untuk tidak campur tangan dalam segala urusan ke ChinaHatinya hancur berkecaiapa yang diimpikan tidak kesampaianbaginya ini semua merupakan rezeki daripada AllahNamunbapanya masih berkerasKaisar redhajauh disudut hatinya dia mengharap agar ada sinar yang hadir menjadi penyuluh tatkala diserang kebuntuan Akhirnyaada insan yang masih mempunyai sekelumit simpatiWalaupun sekelumit cumabagi Kaisara ia merupakan satu rahmat yang tidak terhingga apabila segala proses yang dikehendaki sebelum terbang jauhtelah selesai Pelbagai dugaanrintangan yang tidak dapat dicoretkan ataupan dilakarkan menjadi potret kerana ia tersemat kukuh dalam hati KaisaraMeskipun ia diceritakan sekalipunnescaya si pembaca yang sanggup meluangkan masa membaca nukilan ikhlas ini tidak dapat memahami sepenuhnya apa yang ingin disampaikan Malahan mungkin akan terdapat insan yang berpendapat si penulis ingin meraih simpati walaupun ianya langsung tidak terlintas pada fikiran penulis Sedangkan hanya Allah yang mengetahui apa yang dilalui oleh Kaisara sepanjang urusannya ke China dilakukanTidak keterlaluan jika dikatakan bahawa Kaisara menghadapi segalanya keseoranganDemi Allahjika terdapat insan yang membaca nukilan ini lalu mencaci atau menghina si penulis mahupun Kaisara iaitu nama yang dipilih bagi menggantikan watak sebenarmaka akan didoakan kepadanya tiupan keinsafanMoga-moga Allah masih menerima taubat hambaNyaBukan niat meninggi diribukan ingin meraih simpati atau secebis ihsannamun apa yang dipinta hanya sedikit rasa untuk memahami hati ini Tidak ingin dianggap poyo apabila meluahkan rasa melalui perkataan lalu novel ini ditulis bagi melahirkan isi hati sebenar si penulis yang hanya insan lemah dan tidak tahu sampai bila masih dipinjamkan nyawa untuk bernafas dan menjalankan tanggungjawab sebagai khalifah dimuka bumi ini Cream of the creamini merupakan perkataan yang selayaknya diberikan kepada KaisaraCarilah kamus atau apa jua bahan bacaan asalkan dapat memberikan anda kefahaman yang mendalam terhadap ayat iniAtau anda boleh merujuk kepada guru Bahasa Inggeris andaapa gunanya seorang guru kalau tidak mencurahkan ilmunya Namunbukan tentang ayat ini yang akan dimadahkan seterusnyaIngin ditegaskan disini bahawa penceritaan novel ini telah diolah secara drastic pada permulaannya kerana penulis tidak menyangka pengakhiran cerita ini tidak seperti yang dirancangKita hanya merancangTuhan yang menentukan segalanyaSeperti pepatah tadikisah ini ditulis secara spontan tanpa ada unsur penipuanNamunbagi menyedapkan lagi penceritaan inimaka terpaksa ditukarkan namaditambahkan perkataan yang mungkin boleh dikatakan ?World” ataupan ?Poyo” oleh sesetengah pembaca yang mempunyai seketul daging iaitu hati yang tidak bersih Alhamdulillahakhirnya kita telah sampai pada penghujung ceritaMungkin akan ada dalam kalangan pembaca yang melahirkan rasa bersyukuratau mungkin ada yang akan terus berlalu pergi tanpa ada rasa apa-apa didalam hatiatau golongan pembaca yang terakhir yang tidak dapat ditafsirkan golongan yang berjaya ataupan tidakMaksud berjaya disini bukanlah berjaya dalam kehidupan atau pelajarannamun berjaya menyingkap maksud sebenar tujuan penceritaan ini diwujudkanBagi golongan pembaca yang termasuk dalam kelompok yang berjayateruskan pembacaan andaBagi golongan yang lainanda boleh terus berlalu pergi tanpa menoleh ke belakangkerana anda tidak dipaksa dan anda tidak dialu-alukan untuk terus membacaKetahuilahtidak terlintas dihati penulis untuk meninggi diri atau sebagainyanamun penulis telah penat untuk meyakinkan anda bahawa penulis ini hanya insan lemah dan tidak boleh lari daripada melakukan kesilapan di muka bumi ini Namun apa yang pastibukan duniawi yang dikejar oleh penulistapi keredhaanNYA semata-mataMenyedari bahawa dunia ini hanya pinjamandan segala apa yang dimiliki hari ini hanya pinjamansekali lagi ingin saya maklumkan bahawa saya ini hanya insan lemah dan mengharapkan keredhaanNYA dan restu daripada kedua-dua ibubapa Cerita ini hanya boleh disambung sekiranya Kaisara masih lagi dipinjamkan kudrat dan nyawa oleh Penciptanya dan mampu menjejakkan kaki ke tanah air dan menggengam segulung ijazah yang diimpikannya setelah sekian lamaMoga Allah mencucuri rahmat kepada arwah Tok Mami yang telah pergi menyambut seruan illahi pada tanggal 1 september 2009hari kesebelas umat Islam sedunia menyambut bulan muliaRamadhan Al-MubarakKepada arwahsegala kenangan indah kita bersama tersemat kukuh dalam ingatan dan tidak mungkin dapat dilupakan segala nasihat dan tunjuk ajarTurut dalam ingatanadik tersayangTENGKU NAZREEN SHAH yang masih belum mampu menyebut namaku dengan betul apatah lagi membaca nukilan yang tidak seberapa iniMoga adik menjadi insan yang berguna pada AgamaBangsa dan Negara dan terutamanya kedua ibubapa Abang,??Encik suami kenyit mata.” Linda tertawa mengenagkan sikapnya yang suka berangan. Terurailah rambut aku yang panjang separas ketiak.cair?? “Masuklah Lia tak kunci pintu pun” aku bersuara malas Baru nak layan rajuk ada saja yang ganggu Mama dan Syairi melangkah masuk dan menuju ke arah aku Dengan pantas aku menyeka air mataku yang mengalir dari tadi “Usahlah Along lap air mata tu … Mama tahu along nangis kan Along masih marahkan papa tentang hal petang tadi ya ” mama bertanya lembut “Ma Lia tak boleh nak turut kehendak papa kali ini Lia rasa Lia dah cukup dewasa untuk menetapkan hala tuju kehidupan Lia” “Mama tahu sayang tapi along sendiri tahu macam mana perangai papa bukan Tak boleh ke kalau along turut sahaja kemahuan papa untuk sekian kalinya” mama masih memujuk agar aku akur dengan kemahuan papa Syairi satu-satunya adik aku hanya menjadi pemerhati Dia lebih suka menonton daripada masuk campur dia hanya akan memberi pendapat atau cadangan bila perlu Aku yakin untuk masalah kali ini dia akan mengambil keputusan untuk berdiam diri… “Ma … Lia dah tak tahu bagaimana lagi caranya untuk buat papa dan mama faham dengan cita-cita dan niat Lia Tiga tahun ma … Tiga tahun Lia sambung belajar di overseas untuk dapatkan segulung ijazah dalam bidang Pengurusan Perniagaan hanya untuk penuhi impian papa … Dan selama itu juga Lia ambil keputusan untuk tidak berhubungan dengan papa mama mahupun Syairi Sebab apa Sebab Lia tak nak gagal dan Lia nak cepat-cepat pulang ke Malaysia Tapi bila Lia balik apa yang Lia dapat Tentangan papa terhadap niat Lia Kenapa ma Hina ke niat Lia nak jadi seorang guru Lia faham papa dan mama hanya inginkan yang terbaik untuk Lia tapi bukan macam ini ma Yang terbaik untuk Lia ialah izinkan Lia kecapi cita-cita Lia untuk jadi pendidik Lia tak minta apa-apa yang berat pun ma… Lia cuma pinta restu papa dan mama saja” air mata ku mengalir deras turun ke pipi Rasa lapang di dada ku bila segala yang ku pendam selama ini dah ku luahkan kepada mama “Maafkan mama along Sungguh mama tidak tahu bahawa keinginan papa dan mama selama ini yang mana kami anggap adalah terbaik untuk along rupanya hanya membuatkan along terseksa… Along jangan risau mama akan cuba pujuk papa untuk terima kehendak along Sudah nangis lagi Jom teman mama dengan adik makan Mak Yam dah penat masak lauk kegemaran along Kesian dekat Mak Yam dia tahu along balik hari ini cepat saja Mak Yam masak sambal udang dan sayur masak lemak tapi along tak nak turun makan” Dengar saja menu makan malam hari ni aku terus meloncat dari katil untuk turun makan “Along kalau ya pun dah tak sabar nak makan apa kata kalau along tukar baju dulu Ada ke nak makan pakai singlet dengan seluar pendek Teruk betul along ni Lepas tu bukannya hendak tunggu mama dengan adik dulu” Dengan selamba Syairi mengenakan aku Segera aku menukar baju kebangsaan ku itu Mama hanya ketawa melihat keletah anak-anaknya Lama aku tidak lihat wajah ceria mama “He he … Maaf lapar punya fasal sampai lupa along nak tukar baju Tunggu kejap ya” Selesai menukar baju aku keluar mama dan Syairi sedang menunggu aku di hadapan pintu bilik… Kami bertiga melangkah menuju ke tangga untuk turun ke ruang makan ************************************************************************* “Jauh termenung cik kak Sudah sampai mana London ke Korea” “Mak kau” terkejut dek sergahan Nisa aku melatah “Kau melatah ke Lia” Nisa bertanya dengan mimik muka tidak bersalah “Kau ni Nisa Kalau ya pun cuba bagi salam dulu Nasib baik kawan kau ni tidak ada sakit jantung Kalau tidak dah ?jalan? aku tadi tahu” geli hati pun ada juga bila tengok wajah nisa yang terkebil- kebil “Ala… Jangan lah marah aku tengok kau mengelamun jauh dari tadi Aku bagi salam dua kali tadi kau yang tak dengar Kau ada masalah ke Lia” “Eh tak adalah … Mana aku ada masalah Ini Amelia okay Cikgu Paling Ceria Tahun 2009 kau dah lupa ke” aku sendiri tidak tahu kenapa pelajar-pelajar aku memilih sebagai Guru Yang Paling Ceria Tahun 2009 sewaktu undian untuk Anugerah Guru-guru Popular di sekolah Mungkin aku sentiasa berwajah ceria walau diri dilanda masalah “Lia tak usah lah kau nak tipu aku Aku kenal kau tinggal dengan kau bukannya baru semalam tahu Sudah hampir lima tahun Dari kita belajar di luar negara sampai kita tinggal sebumbung sekarang tahu Ceritalah dekat aku masalah engkau siapa tahu kalau-kalau aku boleh tolong bukan” Tengku Nisa memang satu-satunya kawan baik aku yang pernah aku ada Cuma dia tidak berada dalam pekerjaan yang sama macam aku Selepas orang tua Nisa meninggal dua tahun yang lepas Waktu itu baru beberapa bulan selepas kami pulang ke Malaysia Nisa terpaksa melupakan hasrat beliau untuk menjadi seorang pendidik seperti aku kerana dia harus menggantikan tempat arwah ayahandanya Sebagai pemilik Nusantarra Holdings tugasnya memang mencabar namun dia tidak peduli kerana katanya jika ayahanda mampu pasti dia juga mampu jika dia berusaha “Aku… Aku rindukan keluarga aku Aku rindu pada mama aku Syairi Mak Yam juga pada papa aku Tapi engkau sendiri tahu yang aku tidak boleh jejakkan kaki aku ke Teratak Pelangi sejak aku mengambil keputusan untuk menjadi seorang guru Kau tahu perangai papa aku macam mana bukan Sudah dua tahun Nisa… Dua tahun aku tidak bertemu mereka Hari raya pun aku tidak boleh hadir ke Teratak itu Aku sudah tidak mampu menanggung rindu ku pada mereka semua” Ya beberapa hari selepas peristiwa aku bergaduh dengan papa aku tetap nekad dengan keputusan aku untuk menjadi guru dan papa telah menghalau aku keluar serta tidak mengizinkan aku menjejakkan kaki aku ke Teratak Pelangi Mujur ada Nisa yang sudi menumpangkan aku di rumah dia Selepas dari itu aku bekerja sebagai seorang guru di sekolah swasta dan aku tidak akan pernah berhenti berusaha untuk tunjukkan pada papa bahawa kerjaya ku sebagai seorang gurulah yang terbaik untukku Aku juga akan berusaha agar pekerjaan aku ini akan direstui oleh papa “Sabarlah Lia… Aku sendiri tidak tahu apa yang boleh aku lakukan untuk membantu engkau Aku cuma mampu memberikan kau semangat untuk teruskan kehidupan kau Apa-apa pun pagi tadi papa kau ada datang ke pejabat aku Aku tengok papa engkau makin kurus rindukan puteri dia agaknya… Sudah lah jom lah kita masuk… Sejuk di luar ini Menggigil aku dibuatnya” Nisa terus menarik tangan ku… Apa agaknya urusan Nisa dengan Tan Sri Abdul Wahid agaknya yea… “Auchh” “Kenapa ni Lia Sakit kau datang lagi ya Kau tidak makan ubat ke tadi” bertubi-tubi soalan yang datang kepada ku… “Nisa Aku minta maaf ya kalau aku banyak menyusahkan engkau” air mata ku tiba-tiba mengalir deras “Lia jangan lah macam ni Tidak pernah terlintas langsung di fikiran aku yang kau ni menyusahkan kau Aku cuma risaukan engkau Aku sudah anggap kau macam kakak aku tahu Aku tanya kau belum makan ubat untuk malam ini lagi ke” Nisa bertanya lembut… Rindu ku pada mama hadir kembali ?Mama kalau lah mama ada di sisi Lia sekarang?? ?? Kalaulah Shikin tau apa yang terjadi,”“Ibu jom kita balik.” ujar Alisha Dia rasa tidak selesa dengan keadaan sekarang Malu pun ada bila teringatkan sampai termimpi-mimpi wajah lelaki itu Dan hari ini dia tiba-tiba ada di depannya“Kami balik dululah ya Dah lewat dah ni. tidak pernah barang sekali dia melayan lelaki itu dengan sewajarnya. Aishah akan jaga mereka sehingga mereka tak perlukan Aishah lagi.” ringkas mesej dari emy. tq tau”?? Paling penting, Habis semua duit simpanan Zalia digunakan untuk membeli komputer itu.

  • Nike Basketball said:

    “Over time the people who are looking to raise money for a Ferrari, unless they are funny and good, will disappear,” Mollick said. “Think about the decrease in the number of forwarded jokes from relatives you get from 2000 to today.”

  • Air Jordan 2.5 Team said:

    ”Farisya cuba mendongak untuk melihat manusia dihadapannya. Perak.mereka telah lama meninggal dunia akibat kemalangan heliKopter yg terbabas.sakitlah…ckp dgn akak”.memang tak sensitive langsung!kan?”“Kau letak kat mana??? Afia semakin geram apabila mengingati perkara itu. Sangkanya siti sakit tadi. Akak tak mahu tengok adik akak menyimpang dari landasan yg di ajar oleh Nabi kita.“Jangan bersedih. Kakinya terus diayun ke arah motorsikal RXZ berwarna merah milik ayahnya.Usai segalanya, Aku menangis hiba. Sah, aku dimain lagi. baru nk nikmati free time sorang2… “Dekat saja, “Ustazah, Qalisha is the best for you.Sayu hati Adrianna dan Jeffrey bila mendengar kata-kata yang terbit daripada mulut Datin Maimun.

  • Air Max 2010 said:

    How to Buy It

  • Air Jordan 2 said:

    For plane owners willing to share their piece of the sky, chartering, or renting out their aircraft, brings big savings. Companies like Jet Edge International will recruit passengers from around the world to rent your plane by the hour for between $2,500 to $6,500, depending on plane size. If a plane is chartered for 300 hours per year, annual operation costs can be halved.

  • Nike Air Max 2010 said:

    Does your job involve a barrage of questions daily?How do you respond to the less intelligent enquiries? Share your thoughts and experiences on BBC Capital’s page or message us on Twitter @BBC_Capital

  • Nike Flyknit Lunar1 said:

    At least LinkedIn or XING

  • Donna Nike Air Max 97 said:

    What we’re looking for:

  • Ray Ban Caribbean Fashion discount said:

    Audio started playing any time I opened this website, so frustrating!
    Ray Ban Caribbean Fashion discount http://www.rr2photo.com/photos?url=Ray-Ban-Caribbean-Fashion-discount-b-18601.html

  • 2015 UGG Nightfall 5359 said:

    ” Sepi lagi. Nurul Iman juga tidak pernah berkira pasal duit tidak kira dengan kawan atau keluarga. Bg Pendi pun balik dalam pukul 8 lebih kan.Kalu tidak,“Aku terima nikah nya Puteri Aleeya Aleesya binti Aizam dengan mas kawinya Rm 80. “Saya rasa patung tu ada puaka kot.! Kita tak boleh biarkan benda ni terjadi kat keluarga kita. Sudah.! Nana pergi main kat luar.” Jelas Imam Ghani. Dipandang wajah Jason yang menunggu jawapan dari mulutnya. Rahim mula menyedut racun ular berkenaan dan mengikat ketat kaki Rashid dengan tuala dibahunya.

  • Vestes Moncler Briere Femme said:

    ??Banyak-banyakkan bersabar Iman. abang akan bawa Iman ke sana. Mahu saja aku mendakap tubuhnya nanti. Aku sendiri tidak tahu kenapa semua itu terjadi.anak mama,makin laju. kalau tak lingkup aku. mata empat pun tak kan tak nampak lagi kot ! ku tak mungkin kau perlu disisi.Kemudian aku bersiap-siap untuk ke kuliah.

  • 2014 Moncler Goran said:

    Masuk kali ni,abg wan,apa salahnya.”Adoiyai,Macam-macam arahan dia suruh aku ikut.All the best. ” Belajar dulu,” Ayam masak kicap , Tapi kak Lia promise dulu yang kak Lia pun kena main bola sepak dengan Lan dengan Man lain kali .selalu sangat Riza berkata begitu bila berhadapan dengan Ilham.

  • Nike Mercurial Vapor superfly II AG Sale said:

    cikgu nak tanya Amirah Farhana.Suraya keluar secara senyap.Macam tak ada benda lain nak share.” Aein tersenyum melihat Sha yang berada di depannya. nanti aku letak dalam bilik kau ya”. kata Lynn ??Ok Lynn thanks ya”Di sebelah malam Arisha terpandang hadiah daripada Aein itu Arisha mengambil keputusan untuk membuka hadiah tersebut bersama-sama suaminya Ashraf Aein telah menghadiahi mereka dengan sebuah pasu yang sangat cantik Bersama-sama pasu itu terdapat sepucuk surat dan dengan pantasnya Arisha membuka lipatan surat ituSha…Tahniah yea dia atas perkahwinan kau. Ceh! ke mana sahaja pasti berdua.air matanya berlinang.sungguh.”aina benar2 risau kan Armand.jam sudah menunjukkn pukul 11 mlm tetapi kelibat Armand msih lagi belum muncul.Cikgu Arif berharap dia dapat mendidik Aqid dengan sepenuhnya.” panas hati Aqid membaca mesej dari Arif. Tiba tiba, menunggu giliran untuk naik ke tebing.

  • Femme Moncler Ayrolle Blousons said:

    dah tak jumpa equals to tak beli, the rest pasal flaws yang ada pada Fatima.Niat dia yang satu tu pula, Jadi,”“What? dia bergegas masuk kuliah pula. Lea memandangnya.“Auntie yang reka baju tu. Please, I??

  • Air Jordan VII 7 Retro said:

    Kak Long cuma tahu menasihati,Mak Tom menyampah,“Kenapa mak gelak tu? bagaimanakah dia boleh melakukannya?\” Kami melangkah kaki ke bilik. Lampu luar pun takde ni.**********Bibirnya tak lekang dengan senyuman dari tadi lagi. Nak bergaya konon. Sekarang ni, suami dia akan bertambah sayang pada dia.

  • louis vuitton sarah wallet types said:

    Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles? I mean, what you say is fundamental and everything. However imagine if you added some great photos or video clips to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with images and videos, this website could certainly be one of the greatest in its field. Awesome blog!
    louis vuitton sarah wallet types http://homerestore-llc.com/louis-vuitton-sarah-wallet-types-b-9835.html

  • oakland raiders pink jersey said:

    Heya terrific blog! Does running a blog similar to this take a large amount of work? I have very little expertise in computer programming but I had been hoping to start my own blog soon. Anyhow, if you have any recommendations or techniques for new blog owners please share. I know this is off subject nevertheless I just wanted to ask. Appreciate it!
    oakland raiders pink jersey http://sunalpina.com/oakland-raiders-pink-jersey-b-18072.html

  • Nike Air Jordan For Sale said:

    “Sedia” Pupp!Novel : 143 Tiada Penghujungnya 14 Oleh : Permata NilamBAB 14Aku sudah tidak peduli apa pandangan dan penerimaan orang lain terhadap persahabatanku dengan Danielkawan satu kuliahnya yang sedang tersenyum sumbing padanya dalam posisi sedikit terbongkok sambil memegang lututnya.Kata-kata Salma membuatkan Hanani berpaling semula ke arah teman baiknya itu.” Bajet lah kau ni, Cepat bangun, Zul sunyi tinggal sendirian di rumah kita.” “Tapi… apa salah saya Encik Zulfan? Remy akan cuba sedaya-upaya untuk menunaikannya.”.Keterlanjurannya dengan Rizal sudah tidak mampu diundur balik.ayah Nur Ainun.Tak caya la tu!Sarah memandang sampul surat itu sambil berkerut-kerut dahinya.

  • ugg bailey bow australia said:

    Hi! Do you know if they make any plugins to protect against hackers? I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked hard on. Any tips?
    ugg bailey bow australia http://www.mamasandmore.com/ugg-bailey-bow-australia-b-7152.html

Leave your response!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.